Čajovník – pozoruhodný keř z Číny

cajovnik_600x400

Čaj se po celém světě těší mimořádné popularitě a je až k neuvěření, že u nás v Evropě jej známe pouhých 400 let. V Anglii je tento nápoj dokonce natolik oblíbený, že roční spotřeba na osobu je okolo 5 kilo. A jaká tedy byla cesta čaje na náš stůl a jak působí na náš organismus?

Podle legendy čaj objevil čínský císař Shen Nung více než 2000 let před naším letopočtem, když mu čajový lístek náhodou spadl do kotlíku s horkou vodou. Jisté je, že první zmínky o čaji pocházejí právě z Číny. Do Evropy jej poprvé dovezli začátkem 17. století portugalské obchodní lodě, později se k nim přidaly lodě holandské.

Z počátku se s čajem u nás experimentovalo v kuchyni a později byl propagován jako zázračný všelék. Zajímavostí je, že jako první propadly tomuto exotickému nápoji Holandsko s Francií a nikoliv Anglie, která je dnes největším dovozcem a spotřebitelem čaje na světě.

Pěstování čajovníku

Čaj se připravuje z lístků stále zeleného keře nebo stromu Camellia. Ve volné přírodě dorůstá až 15 metrů, ale na plantážích se pěstují keře jen ve výšce okolo jednoho metru. Díky tomu je snazší je sklízet a až do dnešních dob sklizeň čajových lístků probíhá většinou ručně.

Rozšířeným omylem je, že zelený a černý čaj pochází z různých druhů keře. Za rozdílné typy čaje ve skutečnosti vděčíme odlišnému způsobu zpracování lístků. Základním rozdílem v postupu přípravy je stupeň oxidace, kterým lístky projdou. Díky tomu pak vzniknou černé, polozelené, zelené či bílé čaje.

Čaj a naše zdraví

Lidé od pradávna připisovali čaji léčivé účinky, jež byly později skutečně prokázány. Čaj pomáhá při některých druzích rakoviny, snižuje krevní tlak, riziko srdečních onemocnění, má protibakteriální a protizánětlivé účinky a pomáhá i při snižování váhy. Díky obsahu tříslovin má silné antioxidační účinky a pozitivně ovlivňuje i naše trávení. V čaji obsažený kofein, někdy označovaný jako thein, podporuje tvorbu dopaminu a serotoninu v těle. Ty povzbuzují centrální nervovou soustavu, pomáhají proti ospalosti a posilují paměť.

Zelený a bílý čaj je pro náš organismus prospěšnější než čaj černý, který prochází nejdelším procesem oxidace a velká část cenných látek se tak ztrácí. Opatrnější by při popíjení tohoto nápoje měli být lidé s citlivým žaludkem a ti, kteří trpí žaludečními vředy. Kvůli vysokému obsahu kofeinu by si měli dát pozor i lidé s  nemocemi ledvin.

Sypaný čaj v uzavřené, suché nádobě vydrží čerstvý až dva roky, čajové sáčky však začnou již po půl roce ztrácet svou chuť a kvalitu. A poslední tip na závěr – aby měl čaj plnou chuť, využívejte pro jeho přípravu pouze čerstvou vodu.

  • Karolína Novotná

    Ráda bych ochutnala opravdu kvalitní čínský čaj. Ty čaje tady nejsou nic moc. I když si jdu koupit nějaký speciální do čajovny, tak to také není ono. Asi nejsem ten správný čajový specialista :-D . Ve výsledku si dám totiž stejně raději kávu :-D . Koupili jsme si automatický kávovar z Cesk a podle mého názoru se dobré kávě žádný čaj nevyrovná :-) .