Co jsou to probiotika a prebiotika?

Často slýcháme, jak jsou pro náš organismus zdravá probiotika. Co to ale vlastně znamená? Probiotikum je mikrobiální součást stravy, která má při konzumaci v dostatečném množství příznivé účinky na naše zdraví. Probiotikem se rozumí zdraví prospěšná bakterie.

Snímek obrazovky 2015-05-31 v 22.22.54

Probiotika

Náš zažívací trakt obsahuje obrovské množství různých bakterií. Z hlediska zdraví je však žádoucí, aby byl zažívací trakt osídlen správnými bakteriemi, s převahou Lactobacillů a Bifidobakterií. Tyto bakterie totiž chrání organismus před patogeny, které mají negativní vliv na lidský organismus.

Kde najdeme probiotika ?

V řadě výrobků, nejtypičtější jsou zakysané mléčné výrobky (především jogurty, jogurtová a kefírová mléka, sýr cottage), tvrdé sýry typu ementál a zelenina konzervovaná mléčným kvašením (např. kysané zelí) a čerstvá zelenina kořeny čekanky, topinambury, česnek, pórek a cibule.

Hlavní zdravotní účinky probiotik

Obnovení střevní mikroflóry (nejen) po užívání antibiotik, správná funkce zažívacího systému, prevence nebo zmírnění alergických a atopických projevů u dětí, celkové zvýšení odolnosti organismu, prevence respiračních onemocnění (nachlazení, chřipka) a infekcí močového ústrojí, syntéza některých vitamínů, zkrácení nebo zmírnění příznaků zánětlivých střevních onemocnění a průjmů, snížení množství enzymů a bakteriálních metabolitů, které mohou způsobovat nádorové bujení, úprava střevní pasáže a konzistence stolice, zmírnění projevů nesnášenlivosti vůči mléčnému cukru – laktóze

Prebiotika

V souvislosti s probiotiky se také často zmiňují tzv. prebiotika. Prebiotikum je v podstatě nestravitelná složka stravy, která představuje „substrát“ pro přátelské bakterie – tedy probiotika a vytváří vhodné podmínky pro jejich správný růst a aktivitu.

Kde najdeme prebiotika ?

Je to zejména vláknina, a to především na bázi oligosacharidů. Nachází se hlavně v obilovinách, ale i v ovoci a zelenině. Ze zeleniny najdeme nejvíce prebiotické vlákniny v česneku, cibuli, chřestu, pórku, v luštěninách.

Zdravotní účinky prebiotik

Příznivý vliv na složení mikroflóry zažívacího traktu, zvětšení objemu stolice a tím zlepšení střevní pasáže, prevence zácpy, prevence vzniku nádorů tlustého střeva a konečníku, snížení hladiny krevních tuků a cholesterolu