Cvičení venku v zimě? Navrstvěte oblečení!

Tma při cestě do práce i z práce a teploty pod nulou nám na dobré náladě zrovna nepřidají. A jak tedy ustát zimní období s krátkými dny? Vyzkoušejte pohyb venku na čerstvém vzduchu. Nejen že načerpáte potřebnou energii, ale v průběhu zimy se výsledky cvičení projeví mnohem rychleji než v létě! Na venkovní aktivity v zimě je však nutné dobře se připravit.

shutterstock_125411375

Zásada tří vrstev

Chladné počasí osvěží a stimuluje naše smysly, tělo navíc musí pracovat mnohem intenzivněji a spálíme tak více kalorií. Ať už si jdeme v zimě zaběhat, posilovat nebo jen bobovat s dětmi, je velmi důležité udržet naše tělo v teple. A abychom předešli nachlazení, doporučují se tři vrstvy oblečení.

Zásadou pro výběr první vrstvy je materiál, který bude dobře odvádět pot – vyhněte se tedy bavlně a zvolte funkční prádlo ze syntetického materiálu. Druhá vrstva má zateplovací funkci, na huňatý svetr od babičky však rozhodně zapomeňte! Tato vrstva musí být prodyšná a proto je ideální například fleecová mikina. Poslední vrstva by vás pak měla ochránit před nepříznivým větrem či sněhem a zároveň propouštět pot ven. Vhodné jsou proto bundy z nepromokavého materiálu s vyšším vodním sloupcem.

Na co si dát pozor

Samotné tři vrstvy však nestačí. Nezapomeňte chránit také svou hlavu, protože tudy uniká až 60% tepla. Vhodný je i šátek na krk, kterým můžete překrýt i ústa, abyste přímo do roztažených plic nevdechovali ledový vzduch. Samozřejmostí jsou také rukavice a vlněné ponožky.

Vedle správně zvoleného oblečení je nutné být také neustále aktivní. Mezi jednotlivými cviky dělejte jen minimální pauzy, protože při nich tělo rychle ztrácí teplo a hrozí podchlazení. A ačkoliv můžeme mít pocit, že se téměř nepotíme, neměli bychom zapomínat ani na správný pitný režim. Přestože horký svařák či grog mohou vypadat lákavě, při sportu se alkoholickým nápojům raději vyhněte. Alkohol totiž rozšiřuje póry a ještě více tak zrychluje ztrátu tepla!

Cvičení venku – jak začít

Ideální je sportovat venku po celý rok a během podzimu si postupně zvykat na chladnější počasí. Pokud jste se však rozhodli začít až v průběhu zimy, doporučuje se začít s kratšími tréninky či jen rychlejší chůzí, která patří k nejzdravějším způsobům pohybu vůbec. Dobrou zprávou je, že k nastartování ozdravného systému stačí jen deset tisíc kroků denně, tedy pouze několik tramvajových zastávek.