Jak jíst zdravě po celou zimu

Ačkoliv výběr zeleniny je v průběhu zimy menší, najdeme i v tomto období v sezónních potravinách opravdové bomby plné zdraví. Pochutnat si můžeme například na červené řepě, kterou lze upravit na sto způsobů, nebo na sušených brusinkách. A jak zeleninu zdravě uchovávat? Přírodní způsob kvašení si určitě zamilujete!

Červená řepa – „krvavý elixír mládí“

Také máte červenou řepu zafixovanou jako rozvařenou hroudu nijaké chuti z dob stravování se ve školních jídelnách?  Vyřadit tuto zeleninu z našeho jídelníčku by ale byla opravdu škoda, protože její léčivé účinky by vydaly na celou knihu. Svou krvavou barvu má díky betaninu, který zabraňuje kornatění cév, v řepě obsažený křemík posiluje vazivové tkáně a kůži, draslík odvádí vodu a kyselé látky z těla a vlákniny přispívají k lepší činnosti střev a zbavují tělo jedovatých látek. Tím ale blahodárné účinky řepy zdaleka nekončí – podporuje také imunitu, růst buněk a tvorbu červených krvinek, vyvolává optimističtější náladu a dokonce je doporučována jako prevence proti rakovině.

Způsobů, jak připravit červenou řepu, existuje velké množství. Můžeme ji uvařit, připravit na páře či zapéct v troubě. Aby si uchovala svou barvu i chuť, její bulvu před tepelnou úpravou neloupeme. Vynikající je i čerstvě lisovaná šťáva a mladé listy můžeme přidat do salátů, polévek či je usušit a využívat jako koření. Pouze pro diabetiky a lidi, kteří trpí močovými kameny, není příliš vhodná. Obsahuje totiž vysoký podíl cukru a kyselinu šťavelovou, která dráždí močové cesty.

 

Brusinky a klikva – zdravý doplněk omáček i dezertů

Jak se liší česká a americká brusinka? Klikva velkoplodá neboli „americká brusinka“ pochází ze Severní Ameriky a její plody jsou mnohem větší než plody tuzemské brusinky. Chuť a účinky však mají oba druhy velmi podobné a s klidným svědomím tak můžeme brusinky nahradit klikvou například i v tradiční svíčkové. Navíc mají plody obou rostlin blahodárné účinky na naše zdraví. Asi nejčastěji bývají využívány při potlačení infekcí močových cest a pro zamezení tvorby zubního kazu. Pozor však při konzumaci džusů či granulovaných nápojů, tyto produkty většinou obsahují velké množství přidaného cukru.

Brusinky jsou také cenným zdrojem přírodních antioxidantů, které snižují pravděpodobnost onemocnění srdce, a celé řady vitamínů a minerálních látek. Výborné jsou v kombinaci se sýry typu camembert, jako doplněk tradiční houbovky, k mletému masu a čerstvé i zmražené v kombinaci s dezerty s příchutí vanilky.

Kvašená zelenina – přírodní způsob konzervace

Nakládaná zelenina neboli pickles neodmyslitelně patří do zdravého jídelníčku. Tímto tradičním způsobem nakládání vzniká velké množství vitamínu C, laktobacilů, enzymů a kyseliny mléčné. Proto je tento způsob přípravy někdy označován také jako „mléčně kvašená zelenina“. Takto konzervovaná zelenina má skvělé účinky na naše trávení a pomáhá při potížích s játry, tlustým střevem nebo při bolestech hlavy. Je to opravdu vynikající doplněk stravy obzvláště v zimních měsících, protože pomáhá i při boji s únavou a stresem.

Zeleninu si tímto způsobem můžeme připravit již za několik hodin (tzv. rychlokvašení) nebo ji nechat uležet více dní. Některé druhy jsou vhodné pro kvašení ve vlastní šťávě (například zelí), jiné v kombinaci s horkou či studenou osolenou vodou. Výborná je například kvašená cibule, mrkev, červená řepa či ředkvičky – tedy druhy, které jsou k dostání v dobré kvalitě v průběhu celé zimy.

  • František Ferebauer

    No právě v zimě je dost problém, že ovoce a zelenina bývá předražená. já třeba sleduji akční letáky: http://www.akcniletaky.info a tak se snažím kupovat alespoň to slevněné. Jinak cena bývá šílená, třeba 50,- Kč za brokolici a tak podobně…