Jak po obědě neusnout

Každý z nás jistě zažil pořádnou únavu po jídle. Kdo by si třeba po pořádném nedělním obědě na chvilku nedal dvacet? Ale co dělat, když nás únava po obědě přepadne v práci?
Pojďme si nejdříve vysvětlit co je vlastně její příčinou.

schlafen am Arbeitsplatz

Prvním důvodem, který vede k únavě, je trávení, což je proces, který vyžaduje dostatečný přísun krve do žaludku a trávicího traktu. Během trávení tedy naše tělo přesměrovává krev z ostatních orgánů včetně mozku. To je hlavní příčina, proč se cítíme unaveni přibližně hodinu po konzumaci jídla.

Druhou příčinou, proč se po jídle cítíme unaveni, jsou cukry. Cukry jsou základním zdrojem energie pro lidský organismus. V těle mají formu glukózy, což představuje okamžitý zdroj energie. Jakmile jsou cukry zpracovány, hladina glukózy v krvi rychle poklesne. V této fázi se naše tělo s tímto stavem vyrovnává a přepne se do odpočinkového režimu. V důsledku toho se objevuje i únava.

Dalším původem únavy jsou tuky. Tuky patří mezi základní složky potravy a jsou pro chod našeho organismu nezbytné. Každý už víme, že máme tuky dvojího původu, živočišné – nasycené a rostlinné – nenasycené. Pro náš organismus jsou zdravější i výživově hodnotnější spíše tuky nenasycené. Živočišné tuky jsou v přirozeném stavu tuhé a dalo by se tedy říci, že jsou špatné a zvýšený příjem právě těchto tuků je pro náš organismus škodlivý. Například tučná jídla z fastfoodu obsahují převážně nasycené tuky ve spojení s rafinovaným cukrem a moukou. Velmi tučná jídla jsou tedy velkou příčinou únavy po jídle, jelikož naše tělo pro jejich zpracování potřebuje mnohem více krve a kyslíku. Navíc k tomuto výkonu náš trávicí trakt potřebuje také mnohem více času a trávíme tedy mnohem déle.

Co tedy dělat, abychom po obědě v práci neusnuli?

Zkuste změnit svůj jídelníček. Uberte tuků a sladkostí. Místo piva nebo vína si dopřejte čistou minerální vodu. Místo sladkostí si dejte raději čerstvou zeleninu, ovoce nebo džus. Nepřehánějte to s přílohami a nepřejídejte se. Berte si raději menší porce a jezte, jak se říká, jen do polosyta. U jídla si v klidu poseďte, nepospíchejte, jezte pomalu a jídlo si vychutnejte. Pokud to jde, po jídle se chvíli projděte venku. Nemáte-li možnost se projít, pak se alespoň protáhněte za pomoci jednoduchých cviků, které se dají cvičit i v kanceláři.

Je také důležité jíst častěji malé porce, ideálně každé 3 hodiny, abyste tělu dodávali potřebnou dávku paliva, která vám zajistí plnohodnotné fungování po celý den.