Jak si správně vybrat potraviny podle glykemického indexu?

Zvláště dobrou volbou uhlohydrátů a tuků můžete pro své zdraví a své tělo udělat hodně. Konzumace potravin se zřetelem na jejich glykemický index má vliv na naši tělesnou váhu. Tuk není sám o sobě špatný, existují také tuky, které k životu nutně potřebujeme a tak se stávají nedílnou součástí každého jídelníčku. Přečtěte si víc.

Ingredients

Vyšší glykemický index

Potraviny s vysokým obsahem cukru se velmi rychle štěpí na glukózu. Díky tomu rychle stoupá a klesá hladina cukru v krvi a způsobuje tak nekontrolovatelný hlad. Potraviny s vysokým glykemickým indexem nás sice rychle nasytí, ale zároveň se rychle stráví a nastupuje hlad. Z tohoto důvodu, pokud budete konzumovat potraviny, které způsobují velkou a rychlou glykemickou odezvu, můžete pocítit prvně nárůst energie a nálady, jak bude stoupat hladina cukru v krvi, ale poté bude následovat rychlý pokles cukru v krvi následkem jeho přestupu do buněk a přeměně na tuky, které se uloží v tukové tkáni. Přichází únava a hlad!

Potraviny s vysokým glykemickým indexem

Chléb, housky a pečivo ze světlé mouky, slazené musli, avokádo, obiloviny, cornflakes, bílá rýže, světlé těstoviny, cukr, zavařeniny, mléčná čokoláda a jiné sladkosti, popcorn, chipsy, křupky limonády a sportovní nápoje, vodní meloun, cukrový meloun, řepný cukr, glukóza, pivo, tvrdý alkohol, instantní potravinové výrobky, vařená mrkev, bramborová kaše, bílá pšeničná mouka, dušená nebo vařená kukuřice

Nižší glykemický index

Potraviny s nízkým glykemickým indexem udržují hladinu cukru v krvi v rovnováze a podporují tak hubnutí, protože se cítíme déle sytí. Po konzumaci potravin s vyšším glykemickým indexem nehrozí rychlé dojídání.

Potraviny s nízkým glykemickým indexem

Předvařená a přírodní rýže, brambory, celozrnné výrobky, ovesné vločky, mléčné a sójové výrobky, sýr typu eidam, šunka, tmavé pečivo, pstruh, zelenina – syrová mrkev, brokolice, špenát, hrášek, ředkvičky, ředkev, česnek, cibule, chřest, rajčata, okurky, paprika, celer, hlávkový salát, avokádo, pórek, zelí, ovoce – citrony, jablka, hrušky, pomeranče, grapefruity, kiwi, broskve, nektarinky, meruňky, mandarinky, třešně, višně, jahody, švestky, maliny, olivy, hořká čokoláda, čerstvé sýry typu žervé, olivy, ořechy, semínka, luštěniny – naklíčená čočka, sója, houby