Jak si užít podzimní běhání

Mnoho lidí nemá podzim příliš v lásce – dny se pomalu zkracují, teploty ráno a večer začínají být mrazivé a často je venku taková plískanice, že se nám vůbec nechce vylézat z vyhřáté postele. Navzdory rozmarům přírody je však toto roční období pro běhání stále příznivé – není již horko a pestře zbarvené stromy propůjčují našim známým běžeckým trasám zcela nový kabát. A jak si tedy běhání užít i na podzim a má smysl s ním před zimou vůbec začínat?

shutterstock_337043012

Jaké zvolit oblečení

Na podzim se doporučuje ubrat z intervalových a rychlostních tréninků a přidat naopak více kilometrů a trénovat tak všeobecnou vytrvalost. Určitě se také vyplatí věnovat zvýšenou pozornost výběru oblečení – ideální je více tenčích vrstev. Pokud totiž běháme za tmy, jsme pomalejší a méně se zahřejeme. Dobrou volbou je například funkční triko a lehčí mikina (případně větrovka proti dešti), dlouhé elasťáky, šátek na krk a čepice či čelenka na hlavu. Pokud je venku sucho, určitě stačí obuv, ve které jsme běhali v létě, do deště je vhodné zvážit obuv s Goretexem. Po doběhnutí v chladném počasí je dobré chvíli se lehce projít a poté se co nejdříve převléknout do suchého.

Na co si dát pozor

Nejlepší dobou pro sport je obecně dopoledne, naše tělo je totiž ideálně zregenerované a má ještě dostatek energie ze snídaně. Pokud však nemáme možnost běhat v dopoledních hodinách, neměli bychom s ubývajícími hodinami denního světla zapomínat na naší viditelnost. Vyplatí se běžecké oblečení s reflexními prvky a při běhání za tmy baterka na čelo tzv. „čelovka“.

Se zhoršujícím se počasím se zvyšuje i riziko úrazu, na našich vyběhaných trasách nás totiž může překvapit náledí, bláto či listí. Pomoci nám mohou runningové hole, díky kterým budeme stabilnější, a zapojení paží uleví nohám. A pozor, ani v chladnějších obdobích nezapomínejme na pravidelný pitný režim!

Tipy pro začátečníky

Aby vám elán vydržel i po prvních pár dnech, je důležité nejprve rozvinout základní aerobní vytrvalost. Začněte pozvolna, pomalým souvislým během či rychlejší chůzí. Pro ideální výsledky se doporučuje začít s během třikrát třicet minut týdně a až po několika měsících tuto dobu postupně prodlužovat. Již po pár týdnech běhání se vaše kondice zlepší, k jejímu trvalému zvýšení dochází však až po dvou či třech měsících. Důležité je tedy vytrvat!

Má tedy smysl vůbec s běháním na podzim začínat? Rozhodně ano, pokud však nejste zvyklí běhat celý rok, zkuste se řídit dle aktuálního počasí.  Namísto plánovaného běhu lze zařadit jiný druh pohybu ve dnech, kdy je opravdu ošklivě. Při běhu sice nejvíce zapojujeme nohy, ale pro zvýšení celkové kondice je potřeba posilovat všechny části těla. Podzim je tedy ideálním obdobím na zařazení tzv. kompenzačních cvičení jak pro zkušené běžce, tak pro začátečníky.  Nebojte se svůj trénink proložit návštěvou bazénu či posilovny, vaše tělo to jistě ocení!