Jak si užít první letošní lyžovačku? Nepodceňte přípravu!

lyzovani_600x400

Lyžování je perfektní způsob, jak posílit imunitu, svaly i zlepšit si náladu. Ve vyšší nadmořské výšce je totiž větší šance načerpat sluneční energii, která přispívá k našemu pocitu spokojenosti a štěstí. Abychom si však letošní první lyžovačku pořádně užili, je dobré nepodcenit přípravu. Až 40 % nehod na sněhu je totiž způsobeno přetížením a únavou. A na co si tedy dát pozor?

Ať už patříte k příznivcům sjezdového či běžkařského lyžování, oba druhy pohybu jsou pro naše tělo prospěšné. Pokud je vaším cílem pořádně se zapotit či snížit svou váhu, rozhodně vsaďte na běžkování. Již za hodinu totiž spálíte okolo 2 300 kJ! Navíc kromě nohou procvičíte i ruce a trup a nezatěžujete své klouby. Milovníci adrenalinového sjezdování však také nepřijdou zkrátka. Spálí sice o trochu méně kalorií, ale jejich srdce, stehna, lýtka a hýždě pracují naplno. A protože základem je zde udržet rovnováhu, formují se i svaly na zádech.

Vydatná snídaně je základ

Lyžování sebou však nese i větší riziko úrazů než je tomu u jiných sportů. Na vině není jen vysoká rychlost, ale i únava a přecenění sil. A jak si tedy udržet energii po celý den? Základem je zdravá a vydatná snídaně. Na těžké párky s vejcem však zapomeňte. Ideální jsou ovesné vločky či müsli v kombinaci s mléčnými produkty a ovocem. Protože jde o složené cukry, energie se nám do těla bude uvolňovat postupně.

Zapomínat bychom neměli ani na správný pitný režim, přestože v mrazivém počasí necítíme tak velkou žízeň jako v létě. Náš organizmus potřebuje tekutiny pro jakékoliv sportování. A příjem tekutin dokonce ovlivňuje i náš výkon – už když vypotíme pouhá dvě procenta vody, výkon se sníží až o dvacet procent!

Zahřejme se

Než se pustíme z kopce, je také dobré věnovat čas na zahřátí a protažení těla. Pokud své tělo totiž důkladně připravíme na startu, riziko úrazu se výrazně sníží. Pokud se chystáme sjezdovat, je dobré se během cesty k vleku prodýchat, běžet pár minut na místě a věnovat se i rozhýbání trupu a paží. U vytrvalostního běžkování postačí, když prvních pár minut nasadíme pomalejší tempo.

Nepřepínejme své síly

Pokud při lyžování začneme pociťovat únavu, zastavme se. Energii můžeme dočerpat cereální tyčinkou či ovocem. Pozor však na alkohol, nejenže nás odvodňuje, ale snižuje i naši koncentraci, kterou bychom si zejména při sjezdování měli udržet naplno. Čas na relaxaci si tak raději dopřejme až po návratu domů. Odměnit se můžeme například saunou, která namáhané svaly krásně uvolní.