Jak svému tělu dopřát kvalitní spánek

shutterstock_316139723

Nestíháte se pořádně vyspat přes týden a těšíte se na víkend, jak to doženete? Naše tělo se bohužel tak snadno oklamat nedá a nepravidelná délka spánku mu příliš nesvědčí. Dlouhodobý nedostatek spánku pak ovlivní nejen kvalitu dne, ale projeví se i na vašem zdraví. Spánková deprivace totiž kromě ospalosti může vést i k oslabení imunitního systému, zhoršení paměti, kolísání hmotnosti či vysokému krevnímu tlaku.

Během spánku naše tělo regeneruje jak po fyzické, tak i psychické stránce. Zdravý spánek by měl u dospělého člověka trvat 6 – 9 hodin, velmi však záleží na jeho kvalitě. A co tedy můžete udělat proto, aby se vám dobře usínalo a spánek byl opravdu kvalitní? Vyhněte se věcem, které spánek negativně ovlivňují!

Omezte hádky, práci i horkou vanu

Když se večer všichni sejdou doma, zdá se, že jde o ideální příležitost probrat důležité věci. Pozor však na hádky! S hlavou plnou myšlenek se zrovna lehce neusíná. Při konfliktech se do těla také vyplavují stresové hormony, které usínání ještě více znesnadňují. Před spaním se nedoporučuje ani pracovat, mozek tím totiž vybudíte ke zvýšené aktivitě a přejít do klidového režimu vám pak zabere delší dobu.

Další tip je nedopřávat si horkou koupel těsně před tím, než zalezete pod peřinu.  Na spánek se totiž organismus postupně připravuje snižováním své teploty, a pokud se rozpálíte ve vaně, musí celý ochlazovací proces začít znovu. Ideální čas pro horkou vanu či sprchu je tak hodinu či dvě před usnutím.

Vyhněte se těžkým jídlům, alkoholu a kávě

Dle odborníků na zdravou výživu bychom měli večeřet asi 2–3 hodiny před usnutím, abychom tělu poskytli dostatek času potravu zpracovat. Skvělé jsou potraviny s nízkým glykemickým indexem. Vyhnout bychom se naopak měli těžkým, smaženým, kořeněným či sladkým jídlům. Po večeři rozhodně vynechejte i nápoje obsahující kofein. A ačkoliv po něm mnoho lidí rychle usne, opatrně s alkoholem. Pokud to s ním přeženete, bude spánek mělký a ráno se budete cítit unavení.

Pozor na přetopenou ložnici a elektroniku

Proces usínání mohou narušit i displeje mobilů či počítače, které zabraňují tvorbě spánkového hormonu melatoninu. Ten pomáhá tělu určovat, kdy je vhodná doba k činnosti i odpočinku. Hodinu před usnutím tak namísto filmu sáhněte raději po dobré knížce či časopisu a ztlumte také topení – při nižší teplotě se vám bude lépe usínat. Přes den nezapomeňte ani na pohyb na čerstvém vzduchu. Uvidíte, že usínání vám pak půjde úplně samo.

  • Karolína Novotná

    Já se také snažím, abych spala kvalitně. Přes zimu to není takový problém, ale v létě, i když jsem unavená, tak jak jsme měli doma teplo, tak jsem spát nemohla a dost jsem se v noci budila. Vloni na jaře jsme si proto konečně objednali klimatizaci ze Vzdušínu, se kterou jsem ložnici každý večer vychladila a spalo se nám tam pak krásně :-) .

  • Macina Nováková

    Chodit včas spát, spát dostatečně dlouho. A pak udělat něco k tomu, aby se člověk cítil dobře. Samozřejmě subjektivně. Někdo si pořídí lapač snů, můj spánek zase hlídá hadrová panenka přátelství, kterou mám od kamarádky. Jasně, je to subjektivní a jasně, pro někoho je to blbost. Ale to můžou být i lapače snů a všechny tyhle věci. Tím samozřejmě nesnižuju význam objektivně prokazatelných věcí, ale zkuste se zamyslet, jestli vám nepomůže taková berlička. :)