Jaro je tu! Čas na očistu organizmu

Vnější očistu, jako je čištění zubů či sprchování, považujeme za naprostou samozřejmost, na tu vnitřní však velmi často zapomínáme. A přitom je pro naše zdraví mnohem důležitější než upravený vzhled! Pálení žáhy, zažívací obtíže či únava – to vše jsou signály, kterými nám naše tělo naznačuje, že přirozené detoxikační mechanismy nefungují správně. A právě jaro, období vzniku nového života, je pro očistnou kúru naprosto ideální.

shutterstock_406034842

Jak si vybrat tu správnou kúru

Detoxikace organismu rozhodně není žádný moderní trend, už ve starověké Číně a Indii lidé dodržovali různé půsty a pili speciální bylinné čaje, které pomáhaly zbavit se jedovatých toxinů. Škodlivé látky totiž denně přijímáme ze vzduchu,  jídla i vody a ty se dále usazují v našich orgánech a tkáních. Rakovina tlustého střeva, poruchy imunity, jater a ledvin, nemoci kůže- to vše s vnitřním zanesením našeho těla souvisí.  A ačkoliv má organismus schopnost čistit se průběžně sám, někdy je natolik přetížen, že je potřeba mu trochu pomoci. A jaké jsou zásady správné detoxikace a na co si dát při jejím výběru pozor?

Na internetu najdeme stovky různých rad a návodů. Každému může vyhovovat trochu jiný přístup, ale pozor bychom si měli dát především na zázračné kúry, které jsou zaměřeny pouze na úpravu tělesné hmotnosti. I během pár dní můžeme svému tělu ulevit, rozhodně však po pár dnech nemůžeme čekat trvalou proměnu. Rizikové jsou také dlouhodobé detoxikační diety, u kterých kvůli radikálnímu omezení jídelníčku může hrozit nedostatek některých důležitých vitamínů nebo minerálů. Detoxikace není redukční dieta, ale hloubkové pročištění těla. Posilujeme tak svou imunitu, zregenerujeme střevní mikroflóru, a naše tělo nás za to odmění novou energií a vitalitou.

Detoxikační desatero

A ať už se rozhodnete vyzkoušet jakoukoliv kúru, dodržování následujících pravidel je pro všechny společné a je dobré se jimi řídit po celý rok. V jídelníčku omezte červené maso a nezdravé tuky, vyhněte se také slazeným nápojům, bílému cukru, sladkostem, průmyslově zpracovaným potravinám a bílé mouce. Snažte se snížit příjem soli, vajec i mléčných výrobků. Naopak se zaměřte na příjem vlákniny, antioxidantů a dodržujte pitný režim – alespoň dva litry čisté vody denně. Samozřejmostí je pak snížená konzumace kávy a alkoholu. Do jídelníčku je také vhodné doplnit detoxikační bylinky a právě proto je jaro pro očistu velmi příhodné období. Kopřivy, pampeliška, medvědí česnek, jitrocel, petrželka, březové listy, řeřicha a mnohé další bylinky na nás vykukují na každém rohu a k  bylinkové očistě tak přímo lákají.

 

Samotná očistná kúra rozhodně není všespásná a platí zde pravidlo „zlaté střední cesty“- tedy nic nepřehánět. Pokud si tedy chceme pocit svěžesti a vitality udržet po celý rok, je důležité začlenit zásady detoxikačního desatera do běžného jídelníčku a nezapomínat ani na pravidelný pohyb.