Kapusta – pomocník při dietě i lék na kocovinu

Cítíte se vyčerpáni z práce či rodinných povinností? Potřebujete posílit imunitu či trpíte depresemi? Neocenitelným pomocníkem je růžičková kapusta, která blahodárně působí jak na naše tělo, tak i mysl.

shutterstock_259878242

Navzdory svým skvělým účinkům však u nás není tato zelenina příliš populární. Snad za to mohou vzpomínky na rozvařenou kapustovou kaši nevalné vůně ze školních jídelen, snad velký výběr zeleniny v obchodech. Přesto by byla škoda vyřadit kapustu z našeho jídelníčku. Už proto, že i v zimním období si ji můžeme dopřát čerstvou – na záhonu totiž vydrží i vysoké mrazy až do  –15 °C.

V obchodech se můžeme setkat s několika typy kapust – od křehké rané a růžičkové až po hlávkovou klasiku. Koupit ji v dnešní době můžeme po celý rok, ale její pravá sezóna je od podzimu do jara. A pokud jste se někdy setkali s názorem, že pouze zelená kapusta obsahuje vitamíny, není to tak. Veškeré odrůdy od světle žlutých až po stříbřitě šedé obsahují cenné látky.

 

Léčivé účinky kapusty

Tato zelenina je bohatá na kyselinu listovou, vitamíny C, B a minerály (především draslík, fosfor, hořčík, vápník, síru a železo). Pravidelná konzumace kapusty tak pomáhá chránit náš imunitní systém, posiluje krvetvorbu a růst buněk, pomáhá při trávení, čistí cévy. Obsahuje také nejvíce bílkovin ze všech košťálovin a nemalé množství vlákniny. Látky obsažené v kapustě působí také detoxikačně, pomáhají při odvodňování organismu a spalování tuků. A protože má kapusta velmi málo kalorií, je například čerstvá kapustová šťáva skvělou volbou při redukčních dietách.

 

Díky vysokému podílu vitaminu B1-thiaminu, přispívá konzumace kapusty k mentální svěžesti, zvyšuje odolnost vůči stresu, fyzickou výkonnost i soustředění. Tento vitamin by měli ve zvýšené míře doplňovat především lidé pod trvalým časovým tlakem či kuřáci. I pro pravidelné konzumenty alkoholu je velmi prospěšný – kombinace vitamínů, minerálů a velkého množství vody, které kapusta obsahuje, pomáhají tělu zbavit se důsledků nadměrného popíjení. Traduje se dokonce, že už mezopotámský král Nabuchodonozor využíval tuto zeleninu jako skvělý prostředek v boji s kocovinou. A pokud trpíte revmatismem, dnou či bolestmi zad, vyzkoušejte obklady z čerstvých kapustových listů! Stačí je naklepat a nechat působit na bolestivých místech přes noc.

Kapusta v kuchyni

Možných způsobů pro úpravy kapusty existuje celá řada. Často se přidává do polévek, dusí s hovězím či vepřovým masem, ale velmi lahodná je i kombinace zapečené kapusty se sýrem. Skvěle se hodí k těstovinám, rýži či do salátů. Na někoho však konzumace kapusty působí nadýmavě. Tento nežádoucí efekt lze snížit, vaříme-li kapustu s odkrytou pokličkou a přidáme k ní vhodné koření – například kmín, saturejku, koriandr, zázvor či semínka anýzu.

 

Ať už se rozhodneme upravit ji jako nákyp či zdravou přílohu, rozhodně bychom ji neměli příliš dlouho tepelně upravovat. Pokud nechceme úpravou přijít o zdraví prospěšné látky, je ideální spařit kapustu horkou osolenou vodou nebo připravit ji na páře. Tento způsob přípravy má ještě jednu výhodu – pára eliminuje nahořklou chuť této zeleniny.