Lahodná košťálová zelenina

Mohlo by se zdát, že nám pozdní podzim už nepřináší žádné sezónní plodiny. Opak je pravdou, i v listopadu máme možnost zakoupit a využívat čerstvě sklizenou zeleninu. Nabídka sice není již tak pestrá, přesto dokáže potěšit nejednoho labužníka. Hlavními plodinami tohoto období je košťálová zelenina, jako je např. zelí, hlávková kapusta, kapusta kadeřávek, růžičková kapusta. Pro naše zdraví má obrovský pozitivní význam, a kromě toho se z ní dají připravovat velmi chutné pokrmy. Tuto zeleninu můžeme právě teď zakoupit, mimo supermarkety, také na oblíbených farmářských trzích.

Cooked Brussel Sprouts

Košťálová, nebo také brukvovitá, zelenina je ceněna kromě obsahu vitaminů (A, C, E, K, kyseliny listové), minerálních látek (Ca, K, Mg, Se, Zn, Fe), polyfenolických látek a vlákniny, hlavně pro obsah různých typů bioaktivních glukosinolátů, které mají schopnost blokovat působení různých kancerogenních látek, a tím znemožnit narušení nebo změnu genetického materiálu buňky, aby nemohlo dojít k bujení rakoviny. Glukosinoláty v našem těle posilují imunitní systém, který začne velmi urychleně kancerogenní látky odstraňovat a snižovat jejich kancerogenní potenciál. Jednodušeji řečeno, brukvovitá zelenina má velký detoxikační účinek.

Chceme-li, aby se její pozitivní účinek na našem zdraví opravdu projevil, je třeba tuto zeleninu konzumovat pravidelně, nejlépe 2 až 3x týdně.

Košťálová zelenina obsahuje hodně vody, její kalorický obsah je tedy velmi nízký, proto je také využívána při různých redukčních dietách. Již v  minulosti byla právě tato zelenina hlavní částí lidské stravy, a to i díky snadnému uskladnění během léta i zimy.

Využijme sezonní příval této zeleniny a zařaďme ji do svého jídelníčku. Nejen, že si pochutnáme, ale významně prospějeme svému zdraví.