Lední bruslení je sport pro celou rodinu

brusleni_600x400

Nyní je ideální čas vytáhnout lední brusle ze skříně a vyrazit shodit vánoční kila na kluziště! Tento sport sice není tak náročný jako in-line bruslení, ale i při něm můžete za hodinu spálit až 1900 kilojoulů. Ať už si zahrajete s dětmi na lední babu, zorganizujete přátelský hokejový zápas na rybníce či se jen půjdete projet na kluziště, bruslení vám určitě zvedne náladu.

Bruslením nejvíce potrénujete vaše stehna a hýždě, ale zapojují se i ruce a zádové svaly. Jde také o skvělý trénink koordinačních a balančních schopností. Této zimní radovánky si naši předci užívali již tisíce let před naším letopočtem. Úplně první brusle byly kostěné a nejstarší vyrobené z kovu pak máme dochované z Maďarska z přelomu letopočtu. A jak si vybrat správnou botu dnes?

Jak si vybrat brusle

Abyste si bruslení opravdu užili, je důležité zvolit brusle, které vám dobře padnou a drží nohu pevně v kotníku. Při jejich výběru je důležité vědět, zda se chcete tomuto sportu věnovat rekreačně či výkonnostně. Pokud si zabruslíte jen párkrát do roka, hlavním kritériem vašeho výběru by mělo být pohodlí. Dobré je proto vyzkoušet několik typů bot od různých výrobců, projít se s nimi po obchodě a ověřit si, že nikde netlačí.

Dalším důležitým kritériem je také to, zda se chystáte být spíše na venkovních či vnitřních plochách. Klasické dámské brusle totiž nebývají zateplené a je proto dobré vybrat si boty o velikost větší, aby se do nich vešly tlusté ponožky. Nezapomeňte také nechat brusle nabrousit! Nové brusle totiž nemají žlábek, a pokud se s nimi pustíte na led, koledujete si o úraz.

Kdy je bezpečné vyrazit na rybník

Ačkoliv každým rokem počet umělých kluzišť roste, se zážitkem z projížďky po rybníce či řece se rozhodně nedají srovnat. A jak tedy poznat, že je vstup na led bezpečný? Názory na tloušťku ledu se různí. Dospělého sice udrží led tlustý i jen pár centimetrů, většina zdrojů však uvádí minimálně deseticentimetrovou tloušťku. Hasiči a záchranáři dokonce doporučují nepouštět se na led, dokud nemá okolo 20 centimetrů. Než se tedy vypravíme na venkovní brusle, mělo by předtím alespoň 5 dní v kuse pořádně mrznout. Pozor si dejme i na ledové praskliny či místa u stavidel a přítoků.

Tipy pro začátečníky

Základem je správný postoj. Brusle by měly být rovnoběžně vedle sebe zhruba na šířku ramen a tělo je v mírném podřepu. Kolena tedy pokrčíme vpřed až před špičky bruslí, pánev podsadíme dopředu a stáhneme svaly. Současně je důležité mírně naklonit trup vpřed, napřímit hlavu a nemáchat kolem sebe rukama. A pokud s bruslením začínáte, je na místě pořídit si helmu a chrániče kolen a loktů. Váš případný pád tak bude šetrný a neodradí vás od dalších pokusů o ovládnutí ledu.

  • Tomáš Modrý

    U nás jezdí na ledních bruslích také všichni. Celý život sleduji hokej, ale bruslit na led jsem nikdy nechodil, až teď se synem. Sice to umím, ale samotného mě to nebavilo. S manželkou syna vedeme k různým letním i zimním sportům a v zimě skoro nic jiného než bruslení a pak třeba běžky, když je sníh, nejde. Bruslení ho ale baví a zrovna letos to vyšlo, že hodně mrzlo, takže se za zimu naučil krásně bruslit :-) .