Mýty a omyly ve výživě

food-photography-2834549_1920

Často se dnes ve výživě objevují témata a doporučení, která se v průběhu doby stala jakýmisi dogmaty, a to ať už jsou opodstatněná nebo často až nesmyslná. Některé z nich byly jako mýty už zbořeny, jinými se lidé bohužel řídí dodnes. Jaké mýty a omyly v oblasti výživy tedy stále nejčastěji kolují?

k

Po páté se už nejí.

k

… ale klidně ano. Nebojte se najíst i po páté hodině, pokud tedy už v osm neusínáte. Vzhledem k tomu, že větší část populace je spíše sovou, tedy nočním ptákem, poslední jídlo kolem páté je mýtem, kterým bychom se řídit neměli. Ve skutečnosti bychom měli plánovat poslední jídlo dne podle doby, kdy se chystáme jít spát. Optimální dobou jsou tak 3–4 hodiny před spánkem, přičemž pro některé je vhodné zařadit i druhou večeř. Tělu poskytneme vyváženou večeří ve správnou dobu dostatek času na strávení jídla, ale zároveň i živiny zajišťující kvalitnější spánek a regeneraci.

k
Ovoce jen dopoledne.

k
Pro některé může být překvapením, že ovoce je vhodnou variantou odpolední svačiny a třeba i druhé večeře v situacích, kdy je člověk aktivní dlouho do noci. Je to trocha dobře využitelné energie, která nijak zvlášť nezatíží trávicí trakt. Vzhledem k obsahu jednoduchých cukrů je ale důležité hledět na jeho konzumované množství a ovoce nejíst neřízeně, kdykoliv se nám zamane.

k
Káva odvodňuje a neměli by jí pít ti s vysokým krevním tlakem.

k
I zde už víme, že obě tato tvrzení nejsou zcela tak pravdivá. Pravidelná konzumace kvalitní kávy nepřináší nijak dramatická rizika, jak se tradovalo. Naopak, kvalitní zrnková káva připravená správným způsobem, kdy výsledkem je espresso o velikosti cca 30 ml, může být naopak pro organismus přínosným nápojem. Nepatrné odvodnění díky kofeinu sice způsobí, ale náš organismus si i z kávy dokáže určité množství vody vzít. Se zvyšujícím se počtem zkonzumované kávy během dne se ale u velké části populace snižuje příjem ostatních tekutin, což je pak hlavním důvodem nesprávného pitného režimu ve spojení s kávou.

k
Margaríny jsou umělé a pro zdraví nevhodné.

k
Současná realita je už dávno jinde. Základem roztíratelných rostlinných tuků a olejů jsou přírodní suroviny. Výroba je mechanický proces, kdy se rostlinné tuky s nižší konzistencí míchají s tuky s vyšší konzistencí. Nejsou to tuky ztužené a podíl trans mastných kyselin je takřka nulový. Výsledky z praxe hovoří i o tom, že když se v polovině 90. let snížila spotřeba živočišných tuků, a naopak se zvýšila konzumace rostlinných olejů, došlo k poklesu úmrtnosti na kardiovaskulární choroby – náhoda?

 

  • Týna Ryglová

    Já se snažím jíst vyváženou stravu :-) . Přes léto pěstuji vlastní zeleninu, takže ji máme dostatek a přes zimu si ji kupuji v obchodě, i když ta její chuť není taková. Kromě toho máme i domácí vajíčka :-) . Také si objednávám různé vločky ke snídani a pak si z nich dělám kaši, nebo je jen namočím do mléka :-) .