Načerpejte zdraví z přírodních zdrojů

Pokud se dopujete tuny vitamínů, jíte pravidelně ovoce a zeleninu a přesto se stále cítíte vyčerpaní, je čas na změnu. Vyzkoušejte blahodárné účinky rakytníku, lněného oleje či mladého ječmenu a buďte fit celou zimu!

shutterstock_499714348

Rakytník řešetlákový – citroník severu

Trápí vás podzimní únava a chřipky? Vyzkoušejte rakytník řešetlákový! Tento trnitý keř se zeleno-stříbrnými listy vypadá poměrně nenápadně, avšak v  jeho oranžových plodech je ukryta doslova studnice zdraví. Díky bohatému zastoupení vitamínů, aminokyselin, tříslovin a silic blahodárně působí na náš imunitní systém, pokožku, vlasy či žaludek. A ač to zní neuvěřitelně, jeho plody obsahují daleko více vitamínu C než pomeranč!

Ať už chcete posílit svou obranyschopnost, zlepšit soustředění, koordinaci či odolnost vůči stresu, pak je rakytníkový čaj, sirup či olej tou správnou volbou.  Při vnitřním užívání navíc rakytník pozitivně působí na činnost jater, slinivky a napomáhá při hojení vředů. Mast je zase výborná proti akné, na popáleniny či omrzliny. A sportovci jistě ocení, že konzumace této rostliny přispívá také k udržování a obnově svalů a šlach.

Mladý ječmen – zelená „superpotravina“

Vitamíny B, C, E, K, H, draslík, vápník, měď, železo, fosfor, hořčík, aminokyseliny, stopové prvky a enzymy- to je jen částečný výčet zdraví prospěšných látek, který mladý ječmen obsahuje. Aby neztratil své léčivé účinky, sklízí se ještě zelený, a právě proto patří do skupiny tzv. „zelených potravin“, které pomáhají naše tělo vyživovat, regenerovat i čistit zároveň. Zelené potraviny nejsou sice lékem v klasickém slova smyslu, ale výrazně pomáhají k zachování vnitřní rovnováhy organismu a posilují naši imunitu. Působí tak jako přirozená obrana před mnohými nemocemi- od deprese, únavy a špatného trávení až po závažná onemocnění jako je například rakovina.

Mladý ječmen je k dostání ve formě tablet či sypkého prášku, který stačí rozpustit ve vodě či ovocné šťávě. Přidat jej můžete ale i do müsli, salátů a dalších vašich oblíbených pokrmů. Abyste však docílili ideálních výsledků, je dobré jej užívat alespoň dva až tři měsíce. A pokud je zahrádkaření vaší vášní, vypěstujte si ječmen doma. Stačí jej zasadit do truhlíku, nechat na slunci a zalévat. Mladé rostlinky budete moct sklízet a lisovat již po deseti dnech!

Lněný olej – tuk plný zdraví

Další bombou pro naše zdraví je lněný olej, který se u nás užívá od nepaměti. Díky vysokému obsahu omega-3 mastných kyselin, čistí cévy od tukových nánosů, zvyšuje imunitu, snižuje krevní tlak a napomáhá dobrému trávení. Má také unikátní regenerační účinky, blahodárně působí na suchou kůži a ekzémy. Do našeho jídelníčku se také skvěle hodí, pokud potřebujeme snížit váhu.

Využít jej můžeme pro maštění běžných jídel, do salátů a výborný je také v kombinaci s rýží. Doporučená denní dávka je několik kávových lžic, a pokud by jeho chuť pro vás byla nezvyklá, můžete jej smíchat například s olivovým olejem nebo máslem. Ale pozor, aby si lněný olej uchoval své cenné látky, nesmí se tepelně upravovat. Velmi důležité je také jeho správné uchovávání – potřebuje chlad a zimu. Čerstvý lněný olej je proto nutné skladovat v chladničce a rychle spotřebovat, jakmile zhořkne, stává se totiž zdraví škodlivý.