Není maso jako maso. Jsou rostlinné alternativy zdravější?

Tofu

O žádné jiné potravině se nevede tak vášnivá debata jako o masu. Většina lidí si nedokáže bez něj jídelníček vůbec představit a nezáleží, zda jde jen o svačinu nebo hlavní jídlo. Na druhou stranu existuje spousta argumentů, které tvrdí, že konzumace masa škodí zdraví. Platí to však pro maso z velkochovů i z biofarmy? Můžeme najít vhodnou alternativu v rostlinné stravě?

Nejdříve si řekněme, proč je maso pro nás tak důležité. Především je zdrojem bílkovin neboli proteinů, které jsou nepostradatelné pro tvorbu svalů, vlasů a nehtů, a podílí se na naší obranyschopnosti. Také zpomalují trávení a dobře nás zasytí, abychom nepociťovali hlad. Nikde nenajdeme tolik zinku, riboflavinu, vápníku, železa a vitamínů D nebo B12 v dobře stravitelné podobě.

Bio je lepší

Možná, že vás v této souvislosti napadla otázka, zda to samé můžeme říct o mase zvířat z volného chovu i velkochovu. Asi tušíte, že maso z volného chovu bude v lecčems jiné. Krávy, prasata i kuřata chované tradičním způsobem mají dostatek prostoru, výběh na louky a pastviny, rostou přirozeně a žijí skoro třikrát déle. Ke krmení se využívají jen přirozená krmiva z ekologického zemědělství, která neobsahují zbytky pesticidů či herbicidů. Nenajdeme v nich ani antibiotika, růstové hormony, masokostní moučku nebo geneticky modifikované krmivo.

Přirozený život zvířat, strava bez umělých aditiv a pohyb, díky kterému se jednotlivé svalové partie lépe vyvíjejí, jsou důvodem, proč takové maso obsahuje více bílkovin a vitamínů na úkor živočišných tuků. Je to poznat i na chuťových vlastnostech. Biomaso má obecně výraznější chuť, je křehčí a pevnější.

Jíst pouze maso se nevyplácí

Nicméně, ne nadarmo se říká, že všeho moc škodí. Pokud budeme převážně jíst potraviny živočišného původu, koledujeme si o dost závažné zdravotní problémy. Tuk masa obsahuje nasycené mastné kyseliny a cholesterol, což jsou látky, jejichž nadbytečná konzumace vede k obezitě, cukrovce a kardiovaskulárním onemocněním. Vyšší příjem bílkovin navíc způsobuje odčerpávání vápníku z kostí a zubů.

Tofu nebo klaso, dáte si rostlinné maso?

Občas je proto dobré nahradit maso alternativou. Bezmasá strava je neskutečně pestrá, výživná a zdravá, jen si to mnoho lidí neuvědomuje. Některé pokrmy dokonce svým složením, vzhledem i chutí připomínají maso. Upravují se nakonec stejně – dušením, opékáním, zapékáním, smažením nebo grilováním.

V obchodech je k dostání spousta výrobků s obsahem rostlinných bílkovin, vitamínů a minerálních látek. Ať už patříte mezi zaryté masožrouty nebo vegetariány, pokrmy, jako je tempeh, tofu, sójové maso, klaso nebo robi určitě stojí za ochutnání. Na rozdíl od skutečného masa mají méně tuku, obsahují převážně nenasycené mastné kyseliny a nezdravý cholesterol v nich není vůbec. Sójová bílkovina má dokonce schopnost vysoký cholesterol v krvi snižovat.

Co rostlinné stravě schází?

Výhod můžeme vyjmenovat daleko více. Jsou totiž zdrojem kvalitní vlákniny, která je důležitá pro funkci střev, a je tedy i prevencí zácpy. Hodí se výborně při hubnutí, kdy hravě můžeme snižovat váhu bez úbytku svalové hmoty. Ovšem ani bezmasou stravu bychom neměli přeceňovat. Důvodem je životně důležitý vitamín B12, který v rostlinných pokrmech vůbec nenajdeme. V jídelníčku by proto z živočišných zdrojů nemělo chybět alespoň mléko, mléčné výrobky a především vejce.

Pravda někde uprostřed

Vypadá to, že pro zdraví nás, dospělých a správný vývoj a růst dětí je potřeba klasické maso i jeho rostlinné alternativy. V pestrém a vyváženém jídelníčku by proto neměla chybět ani jedna varianta, ideálně půl na půl. Tři dny v týdnu bychom měli jíst maso, z toho jednou či dvakrát rybu a další tři dny náhražku masa. A protože týden má sedm dní, ve zbylém si můžeme dát sladkou odměnu.