Nezbytné mléko pro zdravý vývoj, přesto s mnoha riziky

Jídelníček bez mléka a mléčných výrobků si mnozí nedokážou svůj jídelníček představit. Jde určitě o jednu ze základních potravin, kterou konzumujeme ve velké míře. Reklamy v jednom kuse přesvědčují, že bez mléka, sýrů, jogurtů, tvarohů či kefírů není možné žít.

shutterstock_219830731

Na druhou stranu odborníci na zdravou výživu upozorňují na to, že s přínosem pro naše zdraví to není zas tak žhavé. Pojďme se podívat, kdy mléko je zdraví prospěšné a kdy je tomu naopak.

Mléčné výrobky jsou bohatým zdrojem vápníku a vitamínu D, které jsou životně důležité při zdravém vývoji kostí u malých dětí. Také obsahuje vysoké množství bakterií mléčného kvašení. Především zmíněné bakterie ovlivňují mikroflóru v tenkém a tlustém střevě, zlepšují trávení potravy a hlavně posilují imunitní systém. Přestože mléko v jídelníčku má své nezastupitelné místo, je pár důvodů, proč je jeho spotřebu dobré omezit.

Nestravitelný zabiják

Mléčné výrobky dlouhodobě narušují rovnováhu mezi kyselým a zásaditým prostředím. Jde hlavně o mléko. Obsahuje sice tuky a další složky, které jsou lehce zásadité. Během procesu trávení ale působí kyselinotvorně.

Dalším důvodem je přítomnost mléčné bílkoviny kaseinu. Jeho hlavní nevýhodou je fakt, že zažívací trakt člověka si s ním neumí moc dobře poradit. Nerozpustný kasein se pak v žaludku sráží a způsobuje plynatost, nadýmání a dokonce i křeče. Některé studie také poukazují na souvislost mezi pravidelným pojídáním mléčných výrobků a rakovinou prostaty a rakovinou prsu. Nicméně je třeba dodat, že jde spíše o podezření. Je potřeba takových výzkumů provést mnohem více, abychom z nich mohli vyvodit jakékoliv závěry.

Mléčný cukr zatěžuje trávení

Laktóza je oproti kaseinu jednoduchý mléčný cukr s vysokým glykemickým indexem. Zdravotní potíže může způsobit lidem, kteří postrádají trávicí enzym sloužící ke zpracování mléka v tenkém střevě. Správně nerozložená laktóza způsobuje velmi nepříjemné zažívací komplikace. Nemusí se nutně jednat o lidi s poruchou tvorby enzymů. Trávicí potíže kvůli mléku čekají každého z nás jako přirozený důsledek stárnutí. Vysoký obsah stojí také za vysokou mírou zahlenění. Především s oslazenými cereáliemi se mění v kalorickou bombu, která zbytečně organizmus velmi zatěžuje.

Čerstvé nebo ošetřené?

Sáhodlouhé diskuze nevedou odborníci jen o složení mléka a vlivu na zdraví, ale i o způsobech ošetření. Pasterizace a homogenizace rozděluje znalce zdravé výživy na dva nesmiřitelné tábory. Jenže pak, aby se v tom čert vyznal. Při pasterizaci dochází ke zničení choroboplodných zárodků, ovšem i prospěšných bakterií, snížení množství vitaminů B a C, zničení enzymů a změnám některých bílkovin. Mléko tak ztrácí většinu užitečných vlastností a ne nadarmo se mu říká mrtvé.

V mléku se tuk přirozeně objevuje v podobě velkých tukových kuliček, které způsobují oddělování smetany od mléka a ulpívání mléka na povrchu sklenice. Při homogenizaci se působením tlaku tukové kapénky rozruší a díky tomu se pak netvoří smetanová „zátka“. I to má podle odpůrců své mouchy, neboť se tím údajně narušuje trávení mléčného tuku.

Prevence proti osteoporóze?

Vysoký obsah vápníku v mléce je prostý fakt a je jedním z důvodů, proč mléčné výrobky konzumovat. Na druhou stranu nemůžeme tvrdit, že pitím mléka každým dnem se vyhneme řídnutí kostí. Vstřebatelnost vápníku z kravského mléka je srovnatelná se vstřebatelností z tmavé listové zeleniny, která neobsahuje kyselinu šťavelovou. Pokud někomu mléko vadí, může proto zůstat v klidu. Stačí do jídelníčku zařadit více ryb a košťálové zeleniny a má vyhráno.

Lepší kysané a bez kalorií

Můžeme říct, že z mléčných výrobků jsou nejvhodnější bílé jogurty, kysané mléčné nápoje, tvaroh a sýry ze syrovátky. Díky bakteriím mléčného kvašení dochází k přeměně mléčného cukru na kyselinu mléčnou a tím se stávají tyto mléčné výrobky lehce stravitelné. I v tomto případě je třeba dbát na to, aby nešlo o slazené produkty. Pokud jeden slazený jogurt není plný umělých sladidel, obsahuje většinou jeden kelímek asi sedm kostek cukru. Nízkotučné jogurty jsou zase plné škrobů. A škrob, jak jistě víte, není nic jiného než jiná forma cukru.

Nahraďte kravské mléko za kozí

Vhodnou alternativou zůstává mléko kozí. V mnoha ohledech se svým složením velmi podobá mateřskému mléku, a proto je mnohem lépe snášeno citlivějšími jedinci. Ti, co přímo nemají alergii na mléko jako takové, by měli určitě o vyzkoušení popřemýšlet.

Ať už se rozhodnete, zda si budete nad mléčnými výrobky i nadále pochutnávat, stačí pamatovat na jednoduchou radu. Stejně jako u ostatních potravin, i u mléčných výrobků platí všeho s mírou. A co vy? Jak často si mléko a mléčné produkty dopřáváte?