Objevte tajemství „superpotravin“

Co mají avokádo, quinoa a aloe vera společného? Všechny patří mezi tzv. „superpotraviny“ s výjimečným obsahem živin, vitamínů, minerálů, enzymů a dalších zdraví prospěšných látek. A v čem spočívá jejich tajemství a jak je zařadit do našeho jídelníčku? Poradíme vám jak na to!

shutterstock_380364796

Avokádo – zdravá bomba

Toto exotické ovoce, které pochází z Jižní Ameriky, je doslova bombou pro naše zdraví. Chutí lehce připomíná oříšky a připravit si z něj můžete celou řadu lahodných pokrmů – od zeleninových salátů, pomazánek a omáček až po polévky či koktejly. Obsahuje téměř 20 vitamínů a minerálních látek, vlákninu, má nízký obsah cukru a zasytí na dlouhou dobu. Tím však jeho skvělé účinky zdaleka nekončí. Konzumace avokáda povzbuzuje náš mozek, snižuje hladinu inzulínu, podporuje regeneraci buněk a zbavuje tělo toxinů. Navíc je díky vysokému obsahu hodnotně výživných tuků vhodné i při hubnutí.

Nejen dužina avokáda má blahodárné účinky na naše zdraví. Léčivým elixírem je také prášek z umletých avokádových pecek, který můžeme přidat do salátů, polévek či do smoothie. Látky obsažené v peckách potlačují rakovinové bujení, snižují bolest, otoky, zlepšují žaludeční a střevní problémy, podporují hubnutí a zpomalují proces stárnutí.  Pecky obsahují také velké množství antioxidantů, které posilují naši imunitu. A chcete-li mít husté a lesklé vlasy, pak je právě domácí šampon z pecek avokáda tou správnou volbou!

A jak v obchodě poznat, který plod je zralý? Avokádo začíná zrát až po utržení ze stromu a zda je připraveno ke konzumaci poznáme snadno – na omak by mělo být lehce měkké, ale pokud po jeho zmáčknutí zůstane ve slupce velký důlek, je už přezrálé.

Quinoa – tajemství síly starodávných Inků

Tato pozoruhodná obilnina, která pochází rovněž z Jižní Ameriky, je vhodná pro sportovce, vegetariány i celiaky. Ne nadarmo ji Inkové uctívali jako „matku zrn“, která dodávala sílu válečníkům i dětem. Podporuje totiž růst svalové hmoty, postupně do těla uvolňuje energii a přispívá výživě mozku. Má vysoký obsah tzv. esenciálních bílkovin, které si tělo neumí samo vyrábět. Quinoa je bezlepková potravina, pomáhá snižovat krevní tlak, působí jako prevence proti rakovině a cukrovce a je plná vlákniny. A možná vás překvapí, že má více vápníku než mléčné výrobky.

Tato zdravější alternativa rýže má v kuchyni všestranné využití, hodí se například na přípravu sladkých kaší, zeleninových salátů či dezertů. Před vařením ji není třeba namáčet a již po zhruba 15 minutách je hotová (poznáme podle toho, že lehce zprůsvitní). Koupit ji můžete ve specializovaných prodejnách se zdravou výživou a rozhodně stojí za to ji vyzkoušet!

Aloe Vera – domácí lékař v květináči

Zdraví prospěšné účinky rostliny aloe vera využívali již staří Egypťané, kteří ji označovali „Rostlinou nesmrtelnosti“, u Mayů bývala zase nazývána „Pramenem věčného mládí“ a Kryštof Kolumbus ji překřtil na „Doktora v květináči“.  Není proto divu, že našla bohaté uplatnění v přírodní kosmetice, potravinovém průmyslu i medicíně po celém světě. A v čem tedy spočívá její jedinečnost?

Tajemství aloe vera je ukryto v jejích listech. Průhledný gel uvnitř středu listů obsahuje vitamíny, aminokyseliny, minerální látky, mastné kyseliny a další životně důležité složky. Gel je velice účinným přírodním detoxikačním a antibiotickým prostředkem. Pomáhá například při hojení ran a popálenin, potížích se slinivkou, překyselením žaludku, při paradentóze, artritidě, astmatu nebo kožních onemocněních.

A protože je aloe velmi nenáročná, snadno si můžete tohoto „domácího lékaře“ pěstovat doma v květináči! Šťávou z rozříznutého listu pak ihned ošetříte drobnou popáleninu, řeznou ranku či odřeninu nebo si pro léčení akné a ekzémů můžete připravit vlastní gel. Všeho však s mírou, při nadměrné užívání mohou být některé látky obsažené v aloe toxické.