Poradna Petra Havlíčka

Na tomto místě máte jedinečnou možnost položit svůj dotaz týkající se zdravého stravování a životního stylu přednímu českému výživovému poradci Petru Havlíčkovi. Vaše otázka bude zodpovězena nejpozději do dvou týdnů. Zeptejte se na to, co vás zajímá, nebo se jen podívejte, na co se ptali naši čtenáři před vámi.

Havlíček

Přísného, ale populárního dietologa s více než dvacetiletou praxí Petra Havlíčka znáte například z pořadu Víte, co jíte. Díky spolupráci s naším portálem máte nyní skvělou příležitost položit Petrovi svou otázku, která souvisí s výživovým poradenstvím, a na kterou dostanete jeho odbornou odpověď. Využijte jí právě teď!

Zeptejte se Petra Havlíčka

ODESLÁNO

25 dotazů, které jste Petrovi už položili

Hezký večer, ve vaší knize Superjídelníček doporučujete jednou začas cheat day... Opravdu je v poho ten den sníst cokoli a v jakémkoli množství? Zrychlí to zase metabolismus? Agáta

Petr odpovídá: Dobrý večer, není to o tom sníst cokoli v jakémkoli množství, jinými slovy přejíst se až do prasknutí, ale spíš o pocitu, že nic není zakázané a jídlo není stereotyp. Navíc i váš metabolismus si oddechne, že jej nedržíte stále na krátkých opratích. Mě zajímá, co poradit typickým „hruškám“, aby snížily počet centimetrů právě v jejich problémových partiích.

x

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak velký rozdíl je mezi bramborami se slupkou uvařenými ve vodě a upečenými v troubě úplně bez oleje nebo na grilu. Ještě by mne zajímal váš názor na účinnost pití teplé vody s citronem ráno nalačno. Děkuji moc. Petra

Petr odpovídá: Dobrý den, Petro, rozdíl mezi bramborami upravenými různým způsobem je poměrně značný. Brambora vařená ve slupce v páře má rozhodně nižší glykemický index než brambora pečená v troubě při 200 stupních Celsia. Paradoxně pokud pečenou bramboru trošku omastíme, její glykemický index se sníží, ale stoupne její energetická hodnota díky přidanému tuku. Pokud se snažíte redukovat váhu, volte pouze brambory vařené, doporučuji varný typ A. Pokud jde o teplou vodu s citronem, nevím, na jakou účinnost se ptáte. Jestli vám jde o rychlejší zavodnění a stimulování trávení, plus dodávku antioxidantů, pak proč ne.

x

Dobrý den. Rád bych se zeptal, zda jako výživový poradce sám dodržujete pravidelnou a zdravou stravu a zda k tomu vedete i svou dceru. Děkuji za odpověď. Mariane

Petr odpovídá: Dobrý den, Mariane, snažím se. Ale občas si i já dopřeju hřešící den, kdy si dám, na co mám chuť. Protože jsem aktivní, pak si ho mohu dovolit i dvakrát týdně. Své dceři se samozřejmě snažím být příkladem já i její maminka.

x

Dobrý den, pane Havlíčku! Myslíte, že je detoxikace dobrý start pro další zlepšování kondice, zdravotního stavu a v neposlední řadě shození nadbytečných kil? Teď mám sice virózu, ale pořád uvažuji o tom, že bych detoxikaci zkusila. Děkuji za vaše vyjádření a ještě bych jenom chtěla poděkovat za to, že na nás tak pozitivně a sympaticky působíte:-)
Ivana

Petr odpovídá: Dobrý den, Ivano, z detoxů už zešílím :-) To je úplná epidemie :-) Jezte zdravě, kupujte si kvalitní suroviny, správně je upravujte a věřte svému tělu, že se s toxickými látkami umí vypořádat. Pokud ovšem máte zdravotní problém, pak navštivte specialistu, který vám na základě diagnózy upraví stravu. Při viróze byste si mohla detoxem i ublížit. V případě detoxu a shazování kil jsem skeptický a radil bych vám raději přejít na zdravý životní styl, ten vám rozhodně nijak neublíží.

x

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, co je vhodné jíst večer po cvičení? Zhruba 1,5–2 hodiny před cvičením si dám večeři (např. salát s kuřecím masem a těstovinami), ale když přijdu domů kolem 20.30, tak nevím, zda si ještě něco dát nebo už nejíst nic, pokud půjdu spát tak kolem 22.00? Zdá se mi, že už je to pozdě na jídlo, ale jíst poslední jídlo kolem 17.30 se mi taky nezdá úplně vhodné, když jdu pak ještě cvičit. Nevím si s tím moc rady... Děkuji za odpověď. Romana

Petr odpovídá: Dobrý den, Romano, rozhodně nechoďte spát hladová, obzvláště ne po cvičení. Doporučuji menší svačinu na bázi například cereálií asi 1–1,5 hodiny před cvičením a do 1 hodiny po cvičení si dát zmiňovanou večeři – salát s kuřecím masem a těstovinami

x

Mám poruchu štítné žlázy – hypotyreózu. Mám zvýšit přísun zinku a jódu, ale ve kterých potravinách se vyskytují?

Petr odpovídá: V dostatečném množství se zinek vyskytuje v potravinách bohatých na bílkoviny, zejména v hovězím, vepřovém a drůbežím mase, vejcích a mořských plodech. Mezi potraviny obsahující zinek patří také obilniny, fazole, sýry a ořechy. Jód se nachází v zelenině a ovoci (mrkev, cibule, rajčata, fazole, jablka, višně, citrony nebo rybíz), bylinkách, mořských plodech, rybách (losos, treska, pstruh, sardinky), korýších a chaluhách. Minerální vody na pití jsou také obohacovány jódem, třeba Vincentka.

x

Snažím se omezit sůl, ale nedaří se mi. Máte nějakou radu, jak se zbavit chuti na slané?

Petr odpovídá: Vprvní řadě se jedná o Vaši pevnou vůli. Odstraňte ze stolu slánku, nádobu se solí ukliďte na místo, které je hůře přístupné. V obchodech se vyhýbejte regálům se slanými pochutinami (chipsy, solené ořechy, krekry, popcorn). Nekupujte uzeniny, nakládané ryby, instantní jídla, sojovou omáčku, kečup, hořčici. Naopak do jídelníčku zařaďte zelené natě, bylinky, kvalitní koření (nikoliv kořenící směsi). Při vaření, chuť docílíte podléváním kvalitním vínem, dochucování octem, místo kečupu používejte rajčata.

x

Dobrý den, mám vysoký krevní tlak a doktorka mi chce dát léky. Zatím se jim bráním. Mohu krevní tlak snížit úpravou jídelního lístku a jsou nějaké potraviny vhodné pro snížení tlaku?

Petr odpovídá: Na snížení krevního tlaku se spolupodílí hořčík a vitamín C. Krevní tlak snižují přirozeně bez vedlejších účinků. Je potřeba zvýšit hladinu draslíku. Proto je vhodné při vysokém tlaku zařadit do jídelníčku potraviny s vysokým obsahem vitaminu C (chilli papričky, čerstvá paprika, tymián, petržel, tmavé listové zeleniny, brokolice, křen, kiwi, čerstvé šípky, černý rybíz), potraviny s vysokým obsahem hořčíku (hrách, fazole, čočka, soja, mléčná čokoláda, zelená listová zelenina, para ořechy, mandle, kešu oříšky, černá melasa, dýňová semínka, piniové oříšky, vlašské ořechy) a potraviny s vysokým obsahem draslíku (černý čaj, čočka, fazole, hrách, soja, špenát, banány, tmavě zelená listová zelenina, brambory, pomeranče a datle). Naopak snižte příjem soli. Rozhodně se řiďte pokyny lékařky.

x

Jak to je s bílým a hnědým cukrem? Je hnědý cukr lepší než bílý? Patří hnědý cukr do zdravé výživy?

Petr odpovídá: Hnědý cukr není tak vysoce rafinovaný jako bílý. Znamená to, že hnědý cukr obsahuje vlákninu, vitamíny a minerály, které se během zpracování bílého cukru ztrácejí. Množství těchto látek v hnědém cukru je však velice malé a hnědý cukr stejně jako bílý má vysokou energetickou hodnotu a není základní součástí zdravé výživy. Pokud se chcete zdravě stravovat, doporučuji raději sladit přírodními sladidly jako např. obilné slady, javorový sirup, melasu apod.

x