Pozor na rafinovaný cukr – je to bílý jed!

Asi tak nějak všichni tušíme, že nám bílý, tedy rafinovaný cukr škodí. Přesto se ho ale málokdo dokáže zcela vzdát. My ale víme, že se dá snadno nahradit daleko zdravější alternativou.

shutterstock_296066060

Jako malí jsme v říkance opakovali: „Kostka cukru sílu dává.“ Pravdou je, že když se cukr dostane do střev, skutečně odstraňuje únavu, ale cena za tento efekt je obrovská.

Během výroby cukru jsou z cukrové řepy, případně třtiny, odstraněny desítky prvků. Při náhlém zvýšení hladiny krevního cukru (glukózy) nad normál nastává zvýšený přísun inzulínu do krve, který pak následně způsobí nepřiměřeně velký pokles glukózy a v důsledku toho opět zvýšení únavy.

Možná nesladíte, dáváte si pozor na rafinovaný cukr. Ale jste dost obezřetní? Průměrná denní spotřeba cukru je přibližně čtvrt kilogramu na osobu. To je rozhodně více než doporučované množství, když uvážíme, že cukr má nulovou výživovou hodnotu.

Cukr – sladký zabiják

Klasický bílý rafinovaný cukr se vyrábí z cukrové řepy procesem rafinace. V podstatě jde o  bělení cukru, kdy je původní přírodní cukr zbaven veškerých minerálních látek a vitamínů. Nedostatek minerálů v organismu pak vede k řadě zdravotních potíží, mezi které patří nejčastěji zubní kazy, nebo osteoporóza.  Cukr ve střevech navíc vytváří kyselé prostředí, které prospívá různým patogenním mikroorganismům. Nadměrná konzumace bílého cukru může tedy způsobovat kvasinkové infekce, oslabení imunity, obezitu, onemocnění srdce, střev a může být příčinou také  depresí, migrény a nespavosti.

Jak ho nahradit?

Rafinovaný bílý cukr má mnoho alternativ. Například přírodní třtinový cukr, který neprošel rafinací a jsou v něm zachovány všechny vitamíny a minerály. Pozor ale na záměnu s hnědým cukrem, který je jen dobarvený melasou, ale jinak je úplně stejný jako cukr bílý.

Pokud se vám nechce u každého cukru na obalu studovat, zda je rafinovaný, hnědý nebo třtinový, používejte raději zcela přírodní sladidla – med, melasu a sirupy, které obsahují vitamíny, minerály, aminokyseliny a enzymy. Další variantou jsou pak přírodní sirupy, které se skvěle hodí na pečení a pro přípravu sladkých pokrmů. Jsou sice sladší než cukr a med, při hubnutí jsou ale paradoxně vhodnější, protože je stačí použít v menším množství.