Probuďte ořechy a luštěniny k životu máčením

Vysoký podíl bílkovin, tuků, cukrů, minerálů, vitamínů a antioxidantů je řadí k superpotravinám. Právě proto bychom je měli do jídelníčku zařazovat čím dál častěji. Bohužel víceméně všechny tyto zdravé bomby jsou pro mnoho lidí takřka nestravitelné a v důsledku toho není lidské tělo schopné absorbovat všechny potřebné živiny. Tušíte správně, jsou to ořechy, semínka, luštěniny a obiloviny.

shutterstock_21276019

Existuje však jednoduchý recept, jak z těchto dobrot získat maximální užitek pro náš organizmus. Čtěte dále. Řekneme si, jak na to.

Za špatnou stravitelností a špatným vstřebáváním je několik látek, kterých je potřeba se nejdříve zbavit. Jde o kyselinu fytovou a inhibitory enzymů, které brání předčasnému klíčení v nehostinných podmínkách bez vody a slunce. Nejen, že dráždí trávicí systém, ale zároveň brání lidskému tělu potřebné živiny vstřebat. Část nežádoucích látek je přirozeně odbourávána při trávení. Ovšem u potravin s obzvlášť vysokým obsahem, jako jsou právě ořechy či luštěniny, je potřeba snížit jejich přítomnost máčením. Nic nám tomu doma přeci nebrání. Je to jednoduchý postup a nic nás nestojí.

Základem je správná příprava

Semínka, oříšky, luštěniny nebo obiloviny dejte do misky a zalijte teplou vodou, aby všechny plody byly ponořeny. Do misky s luštěninami či obilovinami doporučujeme přidat citronovou šťávu nebo jablečný ocet, které na sebe vážou kyselinu fytovou. Naopak do vody s oříšky nebo semínky přidejte špetku soli, která deaktivuje inhibitory enzymů. Aby vše proběhlo správně, je potřeba nechat otevřenou nádobu na teplém místě několik hodin, nikdy však v ledničce. Nezapomeňte, že to vše platí pouze pro syrové plody. Ponořením do vody je dokážeme oživit a připravit k dalšímu zpracování. Takové pražené mandle jsou sice výbornou pochoutkou, tepelnou úpravou však ztratily veškeré výživové hodnoty.

Jak dlouho to potrvá?

V průměru máčení trvá osm hodin. Samozřejmě existují i výjimky. Pohance stačí ponoření na pouhých 15 minut, zatímco mungo je lepší ponechat namočené celý 1 den. Máčení není vhodné pouze pro kešu, para a makadémiové ořechy. Obsahují vyšší podíl tuků, který může způsobit fermentaci. Pozor dejte i u lněných a chia semínek, která se ve vodní lázni změní v lepkavou hmotu a její zpracování pak není úplně jednoduché.

Už je skoro hotovo

Během namáčení se uvolňuje také špína, plísně a další škodlivé látky zachycené na povrchu. Vůbec není od věci především semínka a ořechy několikrát propláchnout. Po uplynutí doby máčení důkladně plody propláchněte pod tekoucí vodou v cedníku. Pak už jsou připravené k výrobě ořechového nebo semínkového mléka, sýra, pomazánek, dresinků a dezertů nebo k usušení a semletí na mouku.

Tak vidíte, není to nic těžkého. Vařečky do ruky a jde se na věc.