Severská chůze vás dostane do kondice

600x450px_Nordic_Walking

Sportování nemusí být jen úmorná dřina. Chození uprostřed přírody může být dokonce příjemnou změnou, díky níž budeme mít radost z pohybu a zároveň si zvýšíme fyzickou kondici. Vyzkoušejte nordic walking, který i v našich končinách získává mnoho a mnoho příznivců.

 

Kolébkou nordic walking neboli severské chůze je Finsko. Tam mu místní neřeknou jinak než Sauväkavely, což v překladu znamená chůze s holemi. Ve své podstatě jde o velmi příjemnou pohybovou aktivitu, při které dochází ke koordinaci nohou a paží spolu s odrážením se speciálními holemi. A na takovou svižnou procházku může vyrazit úplně každý.

Sport vhodný pro nesportovce i profíky

Pro svou nenáročnost se nordic walking stal velmi oblíbený mezi výkonnostními sportovci i zarytými nesportovci všech věkových kategorií. A co je na tom nejlepší? Chůze s holemi je vhodná pro lidi se zdravotními komplikacemi, kteří si z různých důvodů musí odpustit běhání. Tento sport můžeme s klidem doporučit lidem s nemocemi srdce a krevního oběhu, s nadměrnou tělesnou hmotností i revmatikům. Díky norské chůzi proto začali sportovat lidé, kteří se nikdy nehýbali nebo je omezoval zdravotní stav či zranění.

 

Finský sport přispívá ke správnému držení těla a zlepšuje koordinaci pohybu. Zvyšuje tepovou frekvenci o 5-17 tepů za minutu a přispívá k redukci nadváhy, protože díky zapojení horních končetin spaluje až o 20 % více kalorií oproti běžné chůzi. Při správné technice člověk využívá až 90 % svalů v těle. Také se zlepšuje pohyblivost páteře a přispívá k uvolnění krčních, zádových a mezilopatkových svalů. Odrážení holemi navíc snižuje zátěž kloubů.

Nenáročný sport na celý rok

Nordic walking je docela levný sport, který se dá dělat celoročně. Potřeba jsou všehovšudy tři pomůcky – kvalitní hole, funkční oblečení a dobrá obuv.

 

Pro zvládnutí techniky je důležité zvolit správný typ speciálních hůlek, které se liší od klasických trekingových. Hole pro chůzi jsou pružnější a lehčí, aby sloužily k aktivnímu odrazu. Nechte si proto poradit od odborníků v dobré prodejně se sportovními potřebami. Obuv vybírejte nízkou, pod kotníky. Dávejte pozor, aby měla dobře odpruženou podrážku se skosením v patní části. Stejně jako pro běhání se pro nordic walking hodí oblečení z funkčních materiálů, které dobře odvádí pot. Při chladnějším počasí je pak lepší mít na sobě více vrstev.

Správnou techniku se naučíte raz dva

Jakmile jsme připraveni, můžeme konečně vykročit. Krok je delší než při běžné procházce a tělo je mírně nakloněné dopředu, jako bychom šli proti větru. Ruce a nohy střídáme křížem a ve správnou chvíli se nezapomeneme odpíchnout. Odpich by měl být silný, jakmile je ruka ohnutá v lokti do pravého úhlu. Když je ruka vzadu, uvolníme stisk a rozevřeme dlaň. Není to nic těžkého, jen otázka cviku.

Na procházku po české krajině

Naše vlast pro chození s holemi nabízí překrásných tras habaděj. Vybrali jsme jich pro vás alespoň pár, určitě jich ale najdete mnohem více.

 

Ať už sami nebo v doprovodu instruktorů, vydejte se třeba na procházku Kunraticko-michelským lesem v pražské Krči. V Beskydech na Ostravici nadšenci dokonce připravili speciální cestu přímo pro walkery. A co takhle vyrazit na výlet do Českosaského Švýcarska? Tam na vás po vycházce čeká nádherný výhled na vysoké skály obepínající Labský kaňon.