Šípky – zdraví prospěšná dobrota

Nastala nám doba úrody šípků, radostný podzimní čas. Při podzimních procházkách a toulkách přírodou jistě narazíte na nějaký ten keř s plody šípků. Využijte toho a nasbírejte si je! Už naši předkové znali cenné hodnoty těchto blahodárných plodů, sbírali je a upravovali na mnoho způsobů.

Rose jam

Šípky jsou přirozeným zdrojem vitaminů a minerálů pro náš organismus. Mají obrovské množství vitaminu C, pro porovnání, obsahují ho desetinásobně více než citrony, a dokonce dvacetinásobně nežli pomerančový džus. Kromě vitaminu C je v nich obsaženo i množství karotenů – provitaminů A a vitaminy skupiny B. Šípky jsou také bohaté na prospěšné organické kyseliny, třísloviny a hojivé slizové látky. Najdeme v nich také velké procento cenných minerálních látek, především draslíku a hořčíku, a stopových prvků.

Co si tedy z šípků připravit? Vyzkoušejte například chutný čaj nebo báječnou marmeládu.

Vitaminový šípkový čaj

Nejdříve šípky omyjeme a očistíme. Zbavíme je stopek a zbytků okvětí. Šípky rozdrtíme a necháme přes noc při pokojové teplotě ve studené vodě (na 1litr vody dáme asi 20 g šípků). Krátce před použitím nálev zlehka zahřejeme tak, aby nám teplota nestoupla až k varu. Po prohřátí přecedíme přes husté síto a můžeme dochutit medem. Přípravou tohoto čaje se zachová většina vitaminů a navíc získáme silný nálev výtečné chuti.

Šípková marmeláda

Šípky očistíme, rozkrájíme a vaříme asi tak hodinu doměkka. Rozvařené šípky rozmačkáme, propasírujeme přes síto z umělé hmoty, vzniklý protlak zvážíme a dáme vařit. Za neustálého míchání přidáváme stejné množství cukru, mícháme a zvolna vaříme do zhoustnutí. Hotovou marmeládou naplníme skleničky a sterilujeme po dobu deseti minut při 80 °C. Šípková marmeláda je bohatá na vitamin C a další důležité vitaminy.