Vejce – prospívají nebo škodí?

Velikonoce jsou opět tu a s nimi přichází otázka – co s tolika vejci? Na tento dotaz odpověď v článku nenajdete, ale dozvíte se, zda jsou vejce zdravá, nebo jestli jejich konzumace ohrožuje naše zdraví. Vždyť obsahují tolik obávaný cholesterol! Ale nebojte se, cholesterol z vajec není zdraví škodlivý!

shutterstock_245119171

Tento mýtus zřejmě vznikl tím, že slovo cholesterol je používáno k vyjádření dvou rozdílných věcí. Potravní cholesterol obsažený ve vejcích má málo společného s množstvím cholesterolu ve vašem těle. V tukových molekulách živočišných potravin, jako jsou vejce, nijak významně nezvyšuje množství cholesterolu kolujícího ve vašem krevním oběhu.

Tělo zaplňují cholesterolem určité saturované a transnasycené tuky. Vejce obsahují relativně malé množství saturovaných tuků. Například jedno velké vejce obsahuje asi 1,5 gramu tohoto tuku, což je jen malý zlomek z množství másla, které je použito při přípravě volského oka.

Vyhýbat se vejcím ve stravě není dobrý nápad, neboť jsou bohatým zdrojem kvalitních tuků, riboflavínu, selenu, vitaminů a minerálů. Žloutek je zvláště bohatý na vitaminy A, D, E, K, dále na karotenoidy, vápník či železo. Vaječný bílek je považován za nejlepší zdroj bílkovin. Jedná se o tzv. referenční bílkovinu, která se používá pro srovnávání výživové hodnoty bílkovin v jiných potravinách. Jsou v něm totiž zastoupené všechny esenciální aminokyseliny, které si naše tělo nedokáže vytvořit.

Co se týče barvy vejce, jde pouze o odraz plemena slepice, v kvalitě nutričních hodnot bílého a hnědého vejce nejsou žádné rozdíly. Přesto existují určité národní preference mezi bílými a hnědými vejci. Většina Američanů například upřednostňuje bílou barvu, zatímco Angličané mají radši hnědou.

Pokud tedy budete jíst jedno až dvě celé vejce denně a budete dodržovat správný jídelníček, žádné nebezpečí nehrozí.

Důležitá je jejich úprava. Tou můžete stravitelnost vajec velice výrazně ovlivnit. Nejlépe stravitelná jsou vejce naměkko (opouští žaludek po jedné až dvou hodinách), hůře pak vejce syrová a natvrdo (zůstávají v žaludku dvě a půl až tři hodiny) a nejhůře jsou stravitelná vejce smažená na tuku (můžou zůstat v žaludku až šest hodin). Neměli bychom však zapomínat na riziko salmonely, které hrozí při nedostatečném tepelném zpracování vajec.

Vejce vždy uchovávejte v ledničce. Není žádoucí je před skladováním omývat nebo otírat, protože se tím poruší ochranný povlak. Uložte je do nejchladnějšího místa v lednici. Tvarovaná místa ve dveřích lednice nejsou vhodná pro uchovávání vajec, protože jsou vystavována teplu při každém otevření lednice. Nejlepší je uskladňovat vejce v kartonových obalech, které vejce ochraňuje ze všech stran a zabraňuje absorpci vůní některých silně aromatických jídel skrz pórovité skořápky.

Vejce je jeden z nejkvalitnějších zdrojů bílkovin: bílek neobsahuje žádný tuk ani cholesterol, většina tuku v žloutku je zdraví prospěšná!

 

Složení slepičího vejce (průměr v %)

Složky Celé vejce Skořápka Bílek Žloutek
Voda 65,6 1,6 87,9 48,7
Sušina 34,4 98,4 12,1 51,3
Proteiny 12,1 3,3 10,6 16,6
Lipidy 10,5 stopy stopy 32,6
Sacharidy 0,9 stopy 0,9 1
Minerální látky 10,9 95,1 0,6 1,1

1 vařené vejce obsahuje:

  • Energie 78 kCal
  • Bílkoviny 6.3 g
  • Sacharidy 0.6 g
  • Tuk 5.3 g
  • Vláknina 0.0 g
  • Riboflavin 26 mg
  • Sodík 63 mg
  • Selen 15 mcg

Vaječný žloutek obsahuje 

  • Hmotnost 17 g
  • Energie 55 kCal / 229 kJ
  • Bílkoviny 2.7 g
  • Sacharidy 0.6 g
  • Tuk celkem 4.6 g
  • Nasycený (špatný) tuk 1.6 g
  • Mononenasycený tuk 2.4 g
  • Polynenasycený tuk 0.6 g
  • Cholesterol 210 mg

Vaječný bílek obsahuje

  • Hmotnost 33 g
  • Energie 17 kCal / 71 kJ
  • Bílkoviny 3.6 g
  • Sacharidy 0.2 g
  • Tuk 0.06 g
  • Cholesterol 0.0 g